Symboolhoepels

19,50

Houten hoepel in de kleur wit, geel, oranje, rood, paars, blauw, groen, bruin, zwart of goud. Zowel bewegend, symbolisch als beeldend te gebruiken.

Doel
Het bewustzijn ten aanzien van bijvoorbeeld een gevoel, een emotie, een gebeurtenis of het therapieproces vergroten.

Gerelateerde thema’s
Kleur bekennen, visualiseren van gevoel en/of gedachte, keuzes maken, ruimte innemen, opkomen voor jezelf.

Kleur
Bij het bestelproces kun je de gewenste kleur(en) opgeven in het veld ‘Bestelnotities’ van het bestelformulier.

Workshop
Wil je meer weten over hoe je dit materiaal goed in kunt zetten? Volg onze workshop waarin we het materiaal aan je uitleggen en relevante toepassingen demonstreren.

Categorie:

Beschrijving

  • Gekleurde houten hoepel
  • Per stuk te bestellen, de complete set bestaat uit 10 hoepels
  • Kleuren: wit, geel, oranje, rood, paars, blauw, groen, bruin, zwart of goud
  • Diameter hoepel: 80 cm

Deze symboolhoepels bieden door hun verschillende kleuren en de ronde vorm de therapeut/pedagoog de mogelijkheid om de cliënt bewust te maken van hetgeen hij voelt, denkt en de wijze waarop hij handelt. Naast het gesproken woord, kan dit materiaal emoties meer voelbaar maken door letterlijk in een kleur hoepel te gaan staan, passend bij de emotie van de cliënt.

De symboolhoepels hebben dezelfde kleuren als de symboolblokken. Deze materialen kunnen samen of naast elkaar gebruikt worden. Ook te combineren met de emotie- & bewustzijnkaarten.

Extra informatie

Gewicht 1 kg
Afmetingen 80 × 80 × 10 cm

(Ped)agogisch praktijkvoorbeeld

De klassenmentor van een brugklas wil na drie weken school spelenderwijs in kaart brengen hoe de leerlingen hun eerste weken op de middelbare school ervaren hebben. De lesbanken en stoelen worden aan de kant geschoven en de klassenmentor legt de rode, groene en oranje hoepel aan de ene kant van het klaslokaal. De leerlingen staan aan de andere kant. De klassenmentor leest vragen op die telkens over een bepaald onderdeel van het schoolse gebeuren gaan. Na elke vraag krijgen de leerlingen de opdracht om te kiezen voor de rode hoepel (niet prettig/niet goed), de groene hoepel (wel prettig/wel goed) of de oranje hoepel (ertussenin en/of ‘ik weet het niet’). Tussen de vragen door is het de bedoeling dat er gesprekjes ontstaan over de vragen en de keuzes die leerlingen gemaakt hebben.

Therapie praktijkvoorbeeld

Een therapeut bemerkt na de start van een therapiesessie een gespannen sfeer in de groep. De cliënten kunnen moeilijk naar elkaar luisteren. Ze hebben de neiging om over de ander te praten en problemen bij de ander te leggen. De therapeut stopt het gesprek en pakt de set symboolhoepels. Alle hoepels worden in het midden van de kring gelegd. De therapeut vraagt aan de cliënten om ieder in stilte een hoepel te kiezen die qua kleur op dit moment het beste bij hun stemming past. Daarna telt de therapeut tot 3 waarna alle cliënten in hun gekozen hoepel gaan staan. Gezamenlijk kijken ze naar de gemaakte keuzes en staan stil bij het waarom ervan.