Symboolblokken

117,50

10 houten gekleurde blokken in de kleuren wit, geel, oranje, rood, paars, blauw, groen, bruin, zwart en goud. Om symbolisch en beeldend mee in beeld te brengen wat iemand denkt, voelt en doet.

Doel
Zicht krijgen op een gebeurtenis, gevoel, gedachte en/of het eigen gedrag.

Gerelateerde thema’s
Leren ordenen, prioriteiten stellen, keuzes maken, kleur bekennen, verantwoordelijkheid nemen en leren omgaan met stress en spanning.

Workshop
Wil je meer weten over hoe je dit materiaal goed in kunt zetten? Volg onze workshop waarin we het materiaal aan je uitleggen en relevante toepassingen demonstreren.

Categorie:

Beschrijving

  • De blokken zijn verpakt in een houten kist die gemakkelijk te dragen is
  • Afmetingen blokken: 18 cm hoog, 10 cm breed en 4 cm diep
  • Afmetingen kist: 16 cm hoog, 43 cm breed en 21 cm diep

Het komt voor dat mensen een wirwar aan gedachten, emoties en gevoelens bij zichzelf waarnemen. De gekleurde symboolblokken kunnen het proces waarin deze chaos geordend en voelbaar gemaakt wordt, ondersteunen (zie ook het therapie praktijkvoorbeeld). Ook kunnen de blokken ingezet worden tijdens het in kaart brengen van het (gezins)systeem rondom een persoon en bij het werken met signaleringsplannen (aan de hand van het stoplichtmodel; fase groen, oranje en rood). Dit materiaal is ook geschikt om samen met andere materialen te gebruiken. Uit ervaring blijkt dat door het combineren van de symboolblokken met de emotie- & bewustzijnkaarten een helder beeld van de emoties en gevoelens kan ontstaan.

Extra informatie

Gewicht 2 kg
Afmetingen 43 × 21 × 16 cm

Pedagogisch praktijkvoorbeeld

Dit product is op (ped)agogisch niveau geschikt voor (antroposofische) kinderdagverblijven en peuter- en kleuterklassen gericht op het leren van kleuren. Talloze (zang)spelletjes kunnen ermee gedaan worden. Denk bijvoorbeeld aan al zingend een blok in een bepaalde kleur zoeken, kleur- en verstopspelletjes of in tweetallen wedstrijdjes doen wie als eerste het rode blok heeft gevonden.

Therapie praktijkvoorbeeld

Tijdens een sessie merkt de therapeut bij de cliënt dat diens hoofd “vol” zit; al pratend springt de cliënt van de hak op de tak. De therapeut onderbreekt het verbale verhaal en stelt voor om een oefening te doen. De therapeut pakt de kist met blokken, een pen en post-its. Hij vraagt aan de cliënt om een kleur blok te kiezen die past bij waar hij op dit moment het meeste last van heeft. De cliënt kiest een passende kleur blok en schrijft op een post-it briefje het probleem op. Het briefje wordt op het gekozen blokje geplakt en in de ruimte geplaatst. Dit proces herhaalt zich totdat alle niet-helpende problemen (gedachten en gevoelens) een eigen blokje hebben gekregen. Vervolgens krijgt de cliënt de opdracht om alle blokken om hem heen neer te zetten op basis van waar hij wel of geen invloed op heeft. Dichtbij neerzetten voor wel invloed en verder weg voor minder of geen invloed. De cliënt en de therapeut kijken samen naar het ontstane beeld en bespreken dit.