Emotie- & bewustzijn kaarten

37,50

36 emotie- & bewustzijnkaarten in de kleuren wit, rood en groen. Geschikt om zowel individueel als in groepen mee te werken.

Doel
Het leren verkennen, herkennen en erkennen van emoties en hierbinnen nuances kunnen aanbrengen.

Gerelateerde thema’s
Emotiebewustzijn, lichaamsbewustzijn, weerbaarheid, eigen IK ontwikkelen.

Workshop
Wil je meer weten over hoe je dit materiaal goed in kunt zetten? Volg onze workshop waarin we het materiaal aan je uitleggen en relevante toepassingen demonstreren.

Categorie:

Beschrijving

  • Voor alle leeftijden te gebruiken
  • De kaarten zijn er in 3 kleuren; wit, groen, rood
  • Afmetingen kaarten: 14 bij 10 cm
  • Afgewerkt met ronde hoeken en geseald per doosje verpakt

In de emotie- & bewustzijnkaarten van Emoelens worden 4 basisemoties – bang, boos, blij en verdrietig – op een cartoonachtige wijze vormgegeven. Elk van de 4 basisemoties is uitgewerkt in 3 gradaties: een beetje, iets meer en heel erg; en is er in 3 kleuren: wit, groen, rood. Omdat emoties in het gehele lichaam voelbaar zijn, is op de afbeeldingen het hele lichaam te zien.

  • De witte kaarten zijn neutraal en kunnen voor alle basisoefeningen en -werkvormen gebruikt worden.
  • De rode kaarten vertegenwoordigen emoties die op dat moment in die situatie niet passend en/of helpend zijn.
  • De groene kaarten staan voor emoties die wel passend en/of helpend zijn in de betreffende situatie.

De kaarten zijn geschikt om zowel individueel als in groepen mee te werken. Ze zijn te gebruiken om spanningsopbouw bij een cliënt in kaart te brengen en signaleringsplannen op te stellen. Tevens is het erg leuk en functioneel materiaal om in te zetten tijdens bijeenkomsten met medewerkers waarin men aan de slag gaat met het kijken naar en signaleren van gedragingen, bewegingen en emoties bij een ander.

Extra informatie

Gewicht 1 kg
Afmetingen 14 × 10 × 10 cm

(Pe)dagogisch praktijkvoorbeeld

De docent van een school voor speciaal onderwijs bespreekt het NOS Jeugdjournaal met de leerlingen. De leerlingen gaan samen met de docent om de tafel zitten. In het midden van de tafel legt de docent de 4 basisemoties neer op tafel. De docent vraagt aan de leerlingen om per nieuwsitem een voor hun passende emotie aan te wijzen. Er worden verschillende emoties aangewezen door de leerlingen. De docent geeft de leerlingen vervolgens ruimte om iets over hun keus voor een bepaalde emotie te vertellen. Zo wordt er op een vrije en laagdrempelige manier serieus gesproken over de verschillende emoties en gevoelens.

Therapie praktijkvoorbeeld

Tijdens een observatiesessie staat het thema emoties en gevoelens centraal. De therapeut legt de 12 witte emotiekaarten door elkaar neer en vraagt aan de cliënt om stapeltjes te maken van de plaatjes die bij elkaar horen. De cliënt gaat aan de slag en maakt 4 stapeltjes. Elk stapeltje bevat 3 kaarten. Vervolgens vraagt de therapeut de cliënt welke basisemotie er bij welk stapeltje hoort. De cliënt weet dit goed te verwoorden. Hierna krijgt de cliënt de vraag om alle vier de emotiestapeltjes in een rij te leggen van een beetje naar heel erg. Cliënt en therapeut praten vervolgens over situaties die bij de (gradaties) van de emoties passen.